Millennium Challenge Corporation (USA)

Sélection d’un Consultant Individuel pour Appui Administratif a MCA-Bénin II dans le Cadre de l’Evaluation de la Capacité Financière des Soumissionnaires aux Marchés de MCA- Bénin II

Last update: Apr 14, 2023 Last update: 14 Apr, 2023

Details

Location:BeninBenin
Category:Consulting services
Status:Awarded
Sectors:Administration, Finance & Accounting
Languages:English, French
Contracting Authority Type:Development Institution
Eligibility:Individual
Budget:USD 5,000
Date posted:01 Feb, 2023

Attachments 1

Associated Awards

Project cycle timeline

STAGES
EARLY INTELLIGENCE
PROCUREMENT
IMPLEMENTATION
Cancelled
Status
Programming
Formulation
Approval
Forecast
Open
Closed
Shortlisted
Awarded
Evaluation

Associated tenders 0

Status

Date

Description

General Information

Country: Benin
Notice/Contract Number: PP19-COM-ADM 25.1
Publication Date: Feb 1, 2023
Deadline: Feb 13, 2023
Agency: Millennium Challenge Corporation (MCC)
Buyer:
Original Language: French

Goods, Works and Services
71620000 - Analysis services
79212100 - Financial auditing services

Original Text

Version Française

Sélection d’un Consultant Individuel pour appui administratif à MCA-Bénin II dans le cadre de l’évaluation de la capacité financière des soumissionnaires aux marchés de MCA- Bénin II

1. Le Millennium Challenge Corporation (« MCC ») et le gouvernement du Bénin (« Gouvernement ») ont signé un Compact Millennium Challenge Account (« Compact ») visant une aide du Millennium Challenge Account d’environ 391 000 000 de dollars US (« Financement MCC ») destinée à contribuer à la réduction de la pauvreté par la croissance économique au Bénin. Le Gouvernement, agissant par l’intermédiaire du Millennium Challenge Account - Bénin II (MCA-Bénin II) » (« Entité MCA »), se propose d’affecter une partie du Financement MCC au règlement des paiements autorisés au titre du marché visé par la présente Demande de candidatures. Tout paiement effectué au titre du marché envisagé sera soumis, à tous égards, aux termes et conditions du Compact et documents associés, y compris aux restrictions relatives à l’utilisation et aux conditions de décaissement du Financement MCC. Aucune partie autre que le Gouvernement et l’Entité MCA ne pourra se prévaloir du Compact ni prétendre au produit du financement du MCC.

2. Le Financement MCC est alloué par le Congrès des États-Unis et réservé à l’avance au Compact, sans financement progressif ou partiel. Ainsi, lorsqu’un contrat est signé avec une entité MCA, l’argent est déjà disponible pour l’entité MCA et, pour la plupart des contrats, les factures sont payées directement aux contractants/consultants/ fournisseurs par le Trésor américain.

3. Le programme énergétique du Bénin comprend quatre (4) projets à savoir : (i) Projet « Réforme des Politiques et Renforcement Institutionnel » ; (ii) Projet « Production d'Electricité » ; (iii) Projet « Distribution d'Electricité » ; et (iv) Projet « Accès à l’Electricité Hors Réseau ». L'objectif du programme est d'accroître la productivité et la production de l'entreprise, de générer davantage de possibilités économiques pour les ménages et d’améliorer la capacité de fournir des services publics et sociaux en améliorant la quantité et la qualité de l'approvisionnement de l'électricité. Le Compact sera exécuté pour une période de cinq années après l’entrée en vigueur intervenue le 22 juin 2017. Pour faire face aux défis de la pandémie du Covid-19, le Compact a été prolongé jusqu’au 22 juin 2023.

4. MCA-Bénin II invite maintenant les Consultants individuels éligibles à soumettre une lettre de candidature, un Curriculum Vitae (CV), les commentaires sur les TDRs et une offre financière pour la Sélection d’un consultant individuel pour appui administratif à MCA-Bénin II dans le cadre de l’évaluation de la capacité financière des soumissionnaires aux marchés de MCA- Bénin II.

5. La mission se déroulera de la date de signature du contrat jusqu'à la date de fin du Compact, soit le 22 juin 2023.

Un contrat-cadre de trois (03) mois, sans toutefois, dépasser la date de la fin du Compact, soit le 22 juin 2023, sera signé avec le consultant sélectionné. Il sera sollicité sur la base des lettres de commande. Le lieu de la mission est le Bénin.

La mission comporte des tâches de base et des options.

L’activation d’une option donnée est en fonction du nombre d’offres/propositions nécessitant l’analyse de la capacité financière et est détaillée à la Section 2 de la Demande de candidatures.

Le niveau d’effort estimatif nécessaire pour une commande d’évaluation de la capacité financière des offres/propositions est déterminé en fonction du nombre de dossiers reçus à l’issue d’un appel d’offres. En tout état de cause, le niveau d’effort pour la mission y compris la période de prise de connaissance du dossier, de l’évaluation financière proprement dite, de préparation des rapports et de leur présentation aux membres du panel d’évaluation des offres/propositions n’excèdera pas dix (10) hommes/jours par lettre de commande.

Le niveau d’effort estimatif de la mission sera précisé sur la lettre de commande à chaque sollicitation du consultant individuel.

Le prix total du Contrat ne saurait dépasser 5 000 Dollars US.

6. Les critères de qualifications requis pour que la candidature d’un Consultant individuel soit prise en compte, sont indiquées dans les termes de référence. Veuillez-vous référer aux termes de référence détaillés inclus dans les documents de la Demande de candidatures, mais parmi les exigences, ces critères incluent :

- Être titulaire d’un Diplôme d’Expertise Comptable,

- Justifier au minimum de cinq (05) années d'expérience professionnelle dans un Cabinet d’Expertise Comptable ou d’Audit ;

- Être inscrit au tableau de l’Ordre des Experts Comptables et Comptables Agréés du Bénin,

- Attester d’une expérience pertinente en évaluation de propositions ou soumissions aux appels d’offres pour le compte des projets ou programmes financés par le Gouvernement ;

- Attester d’une expérience pertinente en évaluation de capacité financière des entreprises commerciale, en ingénierie financière ou en montage financier ;

- Avoir une parfaite maitrise des langues anglaise et française (lu, écrit et parlé).

7. La Demande de candidatures est ouverte à toute personne éligible (‘’Consultant Individuel‘’) comme défini dans les Directives de Passation de Marchés des Programmes financés par les Fonds MCC, disponibles sur le site www.mcc.gov, qui souhaitent y participer. Les consultants individuels ne peuvent ni s’associer en groupement ni sous-traiter les prestations.

8. Cette Demande de Candidatures est conforme et fait suite à l’Avis Général de Passation de Marché N°19 du Compact qui a été publié sur dgMarket le 03 janvier 2023, dans UN Development Business (« UNDB ») le 04 janvier 2023, sur le site Internet de MCA - Bénin II (www.mcabenin2.bj) le 04 janvier 2023 et dans les journaux locaux « La Nation » les 05 et 09 janvier 2023 et « Le Matinal » les 11 et 12 janvier 2023.

9. Les Consultants seront sélectionnés conformément aux procédures de sélection des Consultants individuels définies dans les Directives de Passation de Marchés des Programmes financés par les Fonds MCC (P1. B.3.9).

Les Consultants intéressés doivent manifester leur intérêt en envoyant un courrier électronique (avec l’objet de la candidature : Sélection d’un consultant individuel pour appui administratif à MCA-Bénin II dans le cadre de l’évaluation de la capacité financière

des soumissionnaires aux marchés de MCA- Bénin II à l'Agent de Passation des Marchés, à l'adresse : info-benin@charleskendall.com, en précisant leurs coordonnées complètes.

10. Les Dossiers de candidature doivent être soumis par voie électronique (DropBox) selon les indications de la Demande de candidatures.

11. La date limite de réception des Dossiers de Candidature, est fixée au lundi 13 février 2023 à 15h00, heure locale de Cotonou. Les Dossiers de Candidature arrivés en retard ne seront ni acceptés, ni ouverts. Ils seront supprimés de l’endroit où ils ont été déposés. Il convient de noter que les Dossiers de Candidature déposés physiquement ne sont pas acceptés.


12. Information de Contact/Adresse :

Millennium Challenge Account - Bénin II


95, rue 5073, Zongo Nima


Immeuble Kougblénou, 3ème étage


Domaine de l’OCBN Derrière la Compagnie


Territoriale de Gendarmerie du Littoral Cotonou,


République du Bénin


info-benin@charleskendall.com


http://www.mcabenin2.bj

Contact Information

Address: Gabriel DEGBEGNI
Coordonnateur National
Millennium Challenge Account - Benin II (MCA-Benin II)
Immeuble KOUGBLENOU, 3ème étage, Domaine de l’OCBN
Derrière l'ex-Compagnie Territoriale de Gendarmerie du Littoral
Cotonou, Littoral 01 BP 101
Benin
Telephone: (229) 21 31 78 25
Fax: (229) 21 31 46 92
E-mail: info@mcabenin2.bj
Web site:: http://www.mcabenin2.bj


Version anglaise

Recruitment of an Individual Consultant for administrative support to MCA-Benin II as part of the assessment of the financial capacity of bidders for MCA-Benin II contracts

1. The government of Benin (the "Government") and the United States of America, through the Millennium Challenge Corporation ("MCC"), have entered into a Millennium Challenge Account Compact of approximately US $ 391 million ("MCC Funding") to promote poverty reduction and economic growth in Benin (the "Compact"). The Government, acting through MCA-Benin II (the "MCA Entity"), intends to use part of the MCC Funding to eligible payments under the contract for which this Request for Applications ("RFA)") is launched. Any payments made by the MCA Entity in accordance with the proposed contract will be subject, in all respects, to the terms of the Compact and related documents, including restrictions on the use of the MCC Funding and disbursement conditions of the MCC Funding. No party other than the Government and the MCA Entity will obtain any right under the Compact or have any right in relation to the amounts of the MCC Funding.


2. MCC’s funding is appropriated by the U.S. Congress and obligated to the Compact up-front, with no incremental or partial funding. So, when a contract is signed with an MCA Entity, money is already available to the MCA Entity and, for most contracts, invoices are paid directly to Contractors/Consultants/Suppliers by the US Treasury.


3. The Benin power program consists of four (4) projects: (i) Policy Reform and Institutional Strengthening Project; (ii) Electricity Generation Project; (iii) Electricity Distribution Project; and (iv) Off-grid Electricity Access Project. The objective of the program is to increase the productivity and production for businesses, generate more economic opportunities for households and improve the capacity to provide public and social services by improving the quantity and quality of power supply. The Compact will be executed during a period of five years after its entry into force, that intervened on June 22, 2017. To face the challenges of the Covid-19 pandemic, the Compact has been extended to June 22, 2023.


4. MCA-Benin II now invites eligible individual consultants to submit a letter of application, a Curriculum Vitae (CV), comments on the Termes of reference and a financial proposal for the Recruitment of an Individual consultant for administrative support to MCA-Benin II as part of the assessment of the financial capacity of bidders for MCA-Benin II contracts.


5. The mission will take place from the date of contract signature until the Compact End Date, i.e. June 22, 2023.


A framework contract/agreement for a period of up to three (03) months, without however exceeding the Compact End Date, i.e. June 22, 2023, will be signed with the selected Consultant. Consultant’s services will be requested through purchase orders. The location of the mission is Benin.


The mission includes main and optional tasks.


The activation of a given option is based on the number of bids/proposals requiring financial capacity analysis and is detailed in Section 2 of the Request for Applications.


The level of effort for each financial capacity assessment will be determined according to the number of bids/proposals received within a procurement. In any event, the level of effort for each assignment, including the time necessary to get familiar with the procurement file (Requests for proposals (RFP) and the proposals themselves), the financial evaluation itself, the preparation of the reports and their presentation to the Technical Evaluation Panel members will not exceed ten (10) man/days.


The level of effort for the assignment will be specified in the purchase order each time the individual consultant is requested to provide the services.


The total price of the Contract cannot exceed 5,000 US Dollars.


6. The qualifications required from the Individual Consultant are indicated in the Terms of Reference contained in the RFA. For more information, please refer to the detailed Terms of Reference included in the RFA. These requirements, include, among other, the following criteria:

info@mcabenin2.bj
- Hold a Diploma of Chartered Accountant;


- Justify at least five (05) years of professional experience in an Accounting or Audit Firm;


- Be registered with the Order/Association of Chartered Accountants of Benin;


- Demonstrate relevant experience in evaluating proposals or bids on behalf of projects or programs funded by the Government of the United States of America;


- Demonstrate relevant experience in assessing the financial capacity of commercial enterprises, in financial engineering or in financial arrangements;


- Have a perfect command of the English and French languages (reading, writing and speaking).


7. This RFA is open to all eligible Individual Consultants, as defined in the MCC Program Procurement Guidelines (PPG), available on the MCC website (www.mcc.gov), who wish to participate. The Individual consultants cannot associate in groups or subcontract the services.


8. This RFA follows the Compact General Procurement Notice No. 19, published on dgMarket on January 3rd, 2023, on the MCA Entity website - www.mcabenin2.bj - on January 4th, 2023, in the UN Development Business Online ("UNDB") on January 4th, 2023, and in the local newspapers "La Nation" on January 5th and 9th, 2023 and "Le Matinal" on January 11th, and 12th, 2023 .


9. The Consultant shall be selected through the Individual Consultant selection procedures as specified in the MCC PPG (P.1. B.3.9.).


Interested consultants should express their interest by sending a message (with the subject line: "Recruitment of an Individual consultant for administrative support to MCA-Benin II as part of the assessment of the financial capacity of bidders for MCA-Benin II contracts." to the email address of the Procurement Agent: info-benin@charleskendall.com and by communicating full contact details.


10. The Application documents must be submitted electronically by DropBox as indicated in the RFA.


11. The deadline for receipt of Application Documents is February 13th, 2023, at 03:00 pm local time in Cotonou, Benin. The Application documents received after this time and date shall not in any case be accepted or opened. They will be deleted from the place where they were submitted. Please note that paper-based Applications are not accepted.


12. Contact Information /Address:


Millennium Challenge Account - Bénin II


95, rue 5073, Zongo Nima


Immeuble Kougblénou, 3ème étage


Domaine de l’OCBN Derrière la Compagnie


Territoriale de Gendarmerie du Littoral Cotonou,


République du Bénin


info-benin@charleskendall.com


http://www.mcabenin2.bj

Want to unlock full information?
Member-only information. Become a member to access this information. Procurement notices from over 112+ donors and banks are available here
Learn more about our membership benefits
Similar tenders
By Locations
Funding agency:
UNFPA
Status:
awarded
Location:
Benin, Bolivia, Cambodia, Chad, China, Congo, Egypt, Eritrea, Fiji, Haiti, Jamaica, Kazakhstan, Nepal, Panama, Rwanda, Senegal, South Africa, Switzerland, Thailand, Turkey, Uganda, USA, Yemen